ДИСЦИПЛІНА «МЕТОДИКА ВИКЛАДАННЯ ІСТОРІЇ ТА ПЕДАГОГІКА У ВИЩИЙ ШКОЛІ»*
*студентам на період карантину завданням є опрацювання та підготовка за темами 1, 2, 3, 4
Тема 1. Концептуальні засади освіти у вищий школі
- Предмет і завдання курсу «Методика викладання історії та педагогіка у вищий школі».
- Національна доктрина розвитку освіти від 17 квітня 2002 р.
- Етапи реформування національної системи освіти.
- Стан і завдання вищої освіти України в контексті Болонського процесу.
- Здобутки та недоліки реалізації державної національної програми реформування вищої освіти.
Література
- Державна національна програма «Освіта» (Україна ХХІ століття). – Київ, 1994.
- Національна доктрина розвитку освіти України у ХХІ столітті / Міністерство освіти і науки України; Академія педагогічних наук України. – Київ, 2001.
- Національна доктрина розвитку освіти // Освіта України. – 2002. – № 33. – 23 квітня.
- Закон України «Про вищу освіту». – Київ, 2014.
- Болонський процес в Україні // Проблеми освіти: Науковий збірник. – Київ, 2005. – Вип. 45-46. – Ч. 1-2.
- Бобров В. Я. Особливості розвитку вищої освіти в період глобалізації // Проблеми освіти: Науковий збірник. – Київ, 2008. – Вип. 54 (2).
- Вища освіта України і Болонський процес: Навчальний посібник / Ред. В. Г. Кремень. – Тернопіль, 2004.
- Кремень В.Г. Освіта і наука України: шляхи модернізації. – Київ: Грамота, 2003.
- Згуровський М. З. Стан і завдання вищої освіти України в контексті Болонського процесу. – Київ, 2004.
- Онищенко І. Гуманітарна освіта в контексті Болонського процесу // Освіта. – 2004. – № 32.
Тема 2. Основні тенденції педагогічної думки і розвитку історичної освіти у вищий школі Україні
- Становлення та розвиток української вищої школи.
- Основні риси української радянської вищої школи та викладання в ній історії.
- Перебудова вітчизняної історичної освіти на межі ХХ-ХХІ ст.: модернізація теоретико-методологічних основ дослідження і викладання педагогічних та історичних курсів.
- Перспективи розвитку видів і форм навчального процесу. Безперервна історична освіта.
- Специфіка дистанційного навчання історії.
Література
- Алексюк А. М. Педагогіка вищої освіти України. Історія. Теорія. – Київ, 1998.
- Гайша О. О. Сучасна дистанційна освіта: технології, засоби та забезпечення // Проблеми освіти: Науковий збірник. – Київ, 2007. – Вип. 50.
- Гончарова Н. О. Методика викладання історії у вищий школі. Навчальний посібник. – Харків-Ізмаїл, 2009.
- Костаков Г. І. Безперервна історична освіта: варіанти підходів // Історія та правознавство. – 2005. – № 11 (39).
- Судакова І. Е. Дистанційна освіта у світі та в Україні: історія розвитку та сьогодення // Проблеми освіти: Науковий збірник. – Київ, 2008. – Вип. 57.
- Яковенко Н. Вступ до історії / Н. Яковенко. – Київ : Критика, 2007.
- Ясперс К. Духовная ситуация времени // Ясперс К. Смысл и назначение истории. – М.: Политиздат, 1991. – С. 288-419.
- Слєпкань З. Наукові засади педагогічного процесу у вищій школі. – Київ, 2005.
Тема 3. Принципи, методи і засоби викладання історії у вищих навчальних закладах
- Дидактичні принципи викладання історії у вищий школі.
- Структура історичних знань студентів. Особистісно орієнтоване навчання історії у вищий школі.
- Сутність і зміст методів навчання історії в університеті. Взаємозв'язок методів і рівнів засвоєння студентами змісту історичних курсів.
- Класифікація традиційних методів навчання.
- Сучасні методи оптимізації навчання історії у вищій школі. Інтерактивні методи навчання історії.
- Дидактичні функції засобів навчання. Умови ефективного застосування засобів навчання у вищий школі.
Література
- Борисенко Л. Л. Технології оптимізації індивідуальних навчальних стилів студентів за умов інноваційної системи навчання у ВНЗ // Нові технології навчання: Науково-методичний збірник. – Київ, 2008. – Вип. 53.
- Євтушевський В. А. Управління інноваційним розвитком у вищих навчальних закладах України // Проблеми освіти: Науковий збірник. – Київ, 2008. – Вип. 54.
- Макаренко М. Б. Використання інноваційних технологій для підвищення мотивації навчальної діяльності студентів вищої школи // Нові технології навчання: Науково-методичний збірник. – Київ, 2008. – Вип. 53.
- Пометун О. І. Енциклопедія інтерактивного навчання. – Київ, 2007.
- Попков В. А., Коржуев А. В. Дидактика высшей школы. – М.: Академия, 2008.
- Радченко М. І. Специфіка інтерактивного зворотного зв’язку в навчальному процесі // Нові технології навчання: Науково-методичний збірник. – Київ, 2008. – Вип. 53.
- Туркот Т. Педагогіка вищої школи. – Київ, 2011.
Тема 4. Види і форми організації навчального процесу у вищий школі. Лекція як форма організації навчального процесу в університеті
- Поняття видів і форм організації навчання.
- Вузівська лекція: сутність, дидактичні функції, особливості організації та проведення.
- Етапи підготовки викладача до читання лекції.
- Методика розробки та оформлення конспекту і тексту лекції.
- Традиційна інформаційна лекція: дидактичні цілі, вимоги, структура.
- Міждисциплінарні зв’язки в процесі викладання історичних дисциплін.
- Особливості організації проведення нетрадиційних лекцій.
Література
- Алексюк А.М. Педагогіка вищої освіти в Україні: історія,теорія: Підручник. – Київ: Либідь, 1998.
- Гузик В. П. Лекционно-семинарская система обучения. – Одесса, 1998.
- Лузик Е. В. Сучасні інформаційні технології особистісно орієнтованої освіти. – Київ, 2003.
- Фібула М. М. Педагогіка вищої школи: Навчальний посібник. – Київ, 2006.
- Борисенко Л. Л. Технології оптимізації індивідуальних навчальних стилів студентів за умов інноваційної системи навчання у ВНЗ // Нові технології навчання: Науково-методичний збірник. – Київ, 2008. – Вип. 53.
- Гончарова Н. О. Методика викладання історії у вищий школі: Навчальний посібник. – Харків-Ізмаїл, 2009.
- Нагаєв В.М. Методика викладання у вищий школі. Навчальний посібник. – Київ, 2007.
Тема 5. Види і форми проведення семінару і практичних в університеті
- Групові заняття та їх особливості. Сутність і зміст проведення семінарських та практичних занять в університеті.
- Різновиди семінарських занять у вищій школі. Особливості підготовки викладача і студентів до семінарського заняття.
- Проведення семінарського заняття з історичних дисциплін.
- Особливості організації практичного заняття і його планування. Методика організації та проведення практичних занять з історичних дисциплін.
- Підготовка викладача і студентів до практичного заняття.
- Складання конспекту семінарського і практичного заняття молодим викладачем.
Література
- Астахова Е. В. Методика организации и проведения семинарских занятий по предметам гуманитарного цикла. – Харьков, 2000.
- Гончарова Н. О. Методика викладання історії у вищий школі: Навчальний посібник. – Харків-Ізмаїл, 2009.
- Гузик В. П. Лекционно-семинарская система обучения. – Одесса, 1998.
- Гушинець Н. О. Інноваційні методи і форми проведення семінарських занять // ІХ Міжнародна науково-практична конференція «Гуманізм та освіта». – Вінниця, 2008.
- Педагогічні технології: теорія та практика / К.О. Вовк та інші. – Полтава, 2006.
- Ортинський В. Л. Педагогіка вищої школи: навчальний посібник. – Київ, 2009.
Тема 6. Організація і проведення ігрового заняття у вищій школі
- Форми проведення спецсемінарів, спецкурсів та спецсемінарів з історичних дисциплін.
- Планування, організація і проведення занять з використанням ігрових технологій.
- Вимоги до використання ігрових технологій у процесі навчання у вищій школі.
- Ділові ігри, їх мета і сутність.
- )Тренінг як форма організації педагогічної практики студентів.
- 6)Метод аналізу конкретних ситуацій (кейс-метод).
Література
- Багиев Г.Л., Наумов В.Н.. Руководство к практическим занятиям по маркетингу с использованием кейс-метода [Электронный ресурс] http://www.marketing.spb.ru/
- Исаева Т. А. Тренинг как форма организации педагогической практики студентов / Т. А. Исаева, О. Ф. Шихова // Образование и наука. – 2015. – № 8. – С. 50–64.
- Долгоруков А. Метод case-study как современная технология профессионально-ориентированного обучения [Электронный ресурс] http://www.vshu.ru/
- Михальчук Ю. Особливості використання тренінгових технологій у професійному навчанні майбутніх менеджерів / Ю. Михальчук // Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. – 2013. – Ч. 3. – С. 189–195.
- Новиков А. М. Образовательный проект (методология образовательной деятельности) / А. М. Новиков, Д. А. Новиков. – М., 2004. – 120 с.
- Ситуационный анализ, или Анатомия Кейс-метода / Под ред. д-ра социолог. наук, профессора Сурмина Ю. П. – Киев, 2002. – 286 с.
- Черниш Л. І. Сучасні інформаційні технології як засіб модернізації вищої школи // Проблеми освіти: Науковий Збірник. – Київ, 2008. – Вип. 58.
- Щербань П. М. Навчально-педагогічні ігри у вищих навчальних закладах: Навчальний посібник. – Київ, 2004.
Тема 7. Самостійна робота студентів, особливість її організації у вищій школі
- Підготовка викладача до проведення самостійної роботи студентів.
- Організація і проведення занять методом самостійної роботи під керівництвом викладача.
- Консультація як особлива форма керівництва самостійною роботою у вищій школі та форми її проведення. Індивідуальні та групові консультації.
- Особливості організації самостійної роботи на різних етапах навчання. Організація самостійної навчально-пізнавальної діяльності студентів.
- Тестові завдання як засіб перевірки результатів самостійної роботи студентів і вимоги до їх розробки. Форми тестових завдань.
Література
- Калачник Н. Г., Вертегел В. Л. Самостійна робота – потужний засіб сучасної освіти і виховання. – Запоріжжя, 2005.
- Козаков В. А. Самостоятельная работа студентов и её информационно-методическое обеспечение: Учебное пособие. – Киев, 1990.
- Пасмор Н. П. Бібліотечно-інформаційне забезпечення самостійної роботи студентів. – Київ, 2006.
- Педагогіка вищої школи / І.О. Бартенєва та інші. – Київ: Знання, 2007.
- Розман Г. Организация самостоятельной работы студентов // Высшее образование в России. – 1995. – № 1.
- Черніков П. І. Організація самостійної роботи як засіб формування професійної компетентності майбутнього фахівця // Проблеми освіти: Науковий збірник. – Київ, 2008. – Вип. 55.
Тема 8. Діагностика навчання історії у вищий школі
- Кредитно-модульна система як засіб поточного тематичного контролю.
- Основи рейтингового контролю ефективності навчального процесу у ВНЗ.
- Складові, функції та види контролю навчальної діяльності студентів.
- Міжсесійний контроль. Діагностика попередньої підготовленості студентів.
- Підсумковий контроль. Методика підготовки і проведення заліків та іспитів з історії в університетах.
- Критерії оцінок знань, вмінь та навичок студентів на заліках, іспитах та інших формах контролю за їх роботою.
Література
- Вітвицька С. С. Основи педагогіки вищої школи: Підручник за модульно-рейтинговою системою навчання для студентів магістратури. – Київ, 2006
- Вітвицька С. С. Практикум з педагогіки вищої школи: Навчальний посібник за модульно-рейтинговою системою навчання для студентів магістратури. – Київ, 2005.
- Гончарова Н. О. Методика викладання історії у вищий школі: Навчальний посібник. – Харків-Ізмаїл, 2009.
- Кузьмінський А. І. Педагогіка вищої школи. – Київ, 2005.
- Лобур М. С. Деякі аспекти удосконалення оцінки якості підготовки фахівців у вищих навчальних закладах // Проблеми освіти: Науковий збірник. – Київ, 20008. – Вип. 56.
- Сікорський П. І. Кредитно-модульна технологія навчання. – Київ, 2005.
Тема 9. Організація навчального процесу як творча модель діяльності викладача історичних дисциплін вищої школи
- Основи комунікативної культури педагога. Форми діяльності педагога вищої школи.
- Педагогічна діяльність, її види. Поняття навчального плану, навчальної програми, індивідуального плану викладача.
- Календарно-тематичне планування курсів з історії, розподіл часу за видами та формами роботи в умовах кредитно-модульної системи.
- Навчально-методична робота викладача вищої школи.
- Науково-дослідна діяльність викладача вищої школи. Співвідношення дослідної та педагогічної діяльності викладача історії.
- Форми і методи навчально-виховної роботи викладача історії вищої школи.
- Професіограма викладача вищої школи.
Література
- Авдєєва І. М. Основні напрямки роботи куратора академгрупи в контексті особистісно орієнтованої парадигми освіти // Проблеми освіти: Науковий збірник. – Київ, 2008. – Вип. 54 (2).
- Волкова Н. П. Професійно-педагогічна комунікація: Навч. посіб. – Київ, 2006.
- Кобилянський І. І. Методи навчально-виховної роботи у вищій школі. Для магістрантів і молодих викладачів вузів. – Львів, 2000.
- Мороз Л. В. Організаційно-педагогічні умови формування готовності викладачів до виховної роботи у вищих навчальних закладах (формувальний експеримент) // Проблеми освіти: Науковий збірник. – Київ, 2007. – Вип. 53.
- Науково-практичні аспекти організації навчальної і методичної роботи в університеті / За ред. В. П. Шевченка. – Донецьк, 2004.
- Орбан-Лембрик Л. Е. Психологія професійної комунікації: Навч. посіб. – Чернівці, 2010.
- Терно В. В. Ліцензування і акредитація у сфері вищої освіти. – Київ, 2006.
- Хорєв І. О. Про наукове обґрунтування змісту педагогічної професіоналізації викладача вищого навчального закладу // Проблеми освіти: Науковий збірник. – Київ, 2007. – Вип. 50.
Тема 10. Організація викладачем науково-дослідної роботи студентів
- Навчальна науково-дослідна робота студентів і роль викладача в її організації.
- Виконання індивідуальних навчально-дослідних завдань у вищий школі.
- Реферати як форма індивідуальних навчально-дослідних завдань в університеті.
- Організація науково-дослідної роботи студентів поза навчальним процесом.
- Проведення археологічної, архівної, музейної практики як форми закріплення знань та навичок студентів з історичних дисциплін.
- Педагогічна і асистентська практика студентів-істориків як форма закріплення знань та навичок майбутніх викладачів.
Література
- Бабанов К. О. Організація практики студентів педагогічних університетів з методики навчання історії. – Бердянськ, 2007.
- Бутенко Н. Ю., Грищенко Л. М. Педагогічна практика: підготовка та реалізація. – Київ, 2005.
- Корецька А. І. Підготовка науково-педагогічних кадрів: історичний і сучасний аспект // Проблеми освіти: Науковий збірник. – Київ, 2008. – Вип. 54 (1).
- Микитюк О. М. Становлення та розвиток науково-дослідної роботи у вищих педагогічних закладах України (історико-педагогічний аспект). – Харків, 2003.
- П’ятницька-Позднякова І. С. Основи наукових досліджень у вищий школі: Посібник для студентів вузів. – Київ, 2003.
- Система якості вищих навчальних закладів: теорія і практика. – Київ, 2006.