Завдання для дистанційної роботи студентів ІІ курсу денного відділення

з нормативної дисципліни «Історія пізнього середньовіччя»*

 

*завдання за частиною В. В. Чепіженко див. відповідно: ІНДЗ: Чепіженко В. В.

 

Завдання до лекційної частини курсу

Викладач – к.і.н., доц. Нємченко Ірина Вікторівна

 

1.За підручником: История средних веков: В 2 т. Т. 2: Ранее Новое время: Учебник / Под ред. С.П. Карпова. – М.: МГУ, 2008. – 432 с.

опрацювати розділи 2 та 3 «Основні тенденції історичного розвитку Західної Європи наприкінці XV – у першій половині XVII ст.» та «Економічний розвиток країн Західної Європи в ранній новий час» (с. 10 – 53); розділ 8 «Іспанія в XVI– першій половиніXVII ст.» (с. 155 – 179); розділ 9 «Нідерланди в XVI – першій половині XVII ст.» (с. 180 – 212).

2.За посібником:Нємченко І. В. Історія країн Західної Європи доби пізнього середньовіччя. Частина І: Навчально-методичний посібник (для студентів історичного факультету) / І. В. Нємченко, В. В. Чепіженко. – Одеса: ОНУ, 2017. – 238 с.

опрацювати розділ І «Основні тенденції історичного розвитку Західної Європи в XVIпершій половині XVIIст.» (с. 15 – 21); занотувати (не більше 2 сторінок на питання) та надіслати в електронному форматі відповіді на питання для самоконтролю зі с. 20

3.За посібником: Нємченко І. В. Історія країн Західної Європи доби пізнього середньовіччя. Частина ІІІ: навч.-метод.посіб. (для студентів факультету історії та філософії) / І. В. Нємченко, В. В. Чепіженко. – Одеса: ОНУ, 2019. – 144 с.

опрацювати розділ ІІ «Іспанія уXVI – першій половині XVII ст.» (с. 44 – 55).

Завдання до практичної частини курсу (6 год.)

та самостійної роботи (12 год.)

Викладач – Чепіженко Вадим Віталійович*

 

*завдання за частиною І. В. Нємченко див. відповідно: ІНДЗ: Нємченко І. В.

 

Всі матеріали для оцінювання надсилати на електронну адресу Адрес электронной почты защищен от спам-ботов. Для просмотра адреса в вашем браузере должен быть включен Javascript. («Вадим Віталійович Чепіженко») або до групи в Telegram «Історія середніх віків» (https://web.telegram.org/#/im?p=g332057801)

 

Завдання

Термін виконання

1

Заповнити та надіслати в електронному форматі контурну карту «Великі географічні відкриття»:

Позначити на карті чотири подорожі Христофора Колумба, подорожі БартоломеоДіаша, Васко да Гами, навколосвітню подорож ФернанаМагелана, подорожі ПедруАлварешаКабрала, Васко Нуньєса де Бальбоа та Джона Кабота

Легенда: порт з якого вийшли кораблі, маршрут, основні зупинки, відкриття

20.03.20

2

За посібником: Нємченко І. В. Історія країн Західної Європи доби пізнього середньовіччя. Частина І: Навчально-методичний посібник (для студентів історичного факультету) / І. В. Нємченко, В. В. Чепіженко. – Одеса: ОНУ, 2017. – 238 с.

опрацювати тексти до практичного заняття «Гуманізм та Реформація в Німеччині І пол. XVIст.» (тематика практичного на с. 78 питання 1-3, тексти на с. 86 – 129)

25.03.20

3

За посібником: Нємченко І. В. Історія країн Західної Європи доби пізнього середньовіччя. Частина ІІІ: навч.-метод. посіб. (для студентів факультету історії та філософії) / І. В. Нємченко, В. В. Чепіженко. – Одеса: ОНУ, 2019. – 144 с.

опрацювати тексти до практичного заняття «Політичні ідеї Нікколо Макявеллі» (с. 8 – 43).

27.03.20

4

Порівняйте твори Еразма Ротердамського «Виховання християнського державця» (с. 112 – 119 навч.-метод. посіб. частина І) та НікколоМак’явеллі «Державець» (с. 28 – 39 навч.-метод. посіб. частина ІІІ). Напишіть коротке аналітичне есе[1] обсягом до 3 сторінок з аналізом порівнюваних текстів.

01.04.20



[1] Есе – твір-міркування невеликого обсягу з вільною композицією, що виражає індивідуальні враження, міркування з конкретного питання, проблеми й свідомо не претендує на повноту й вичерпне трактування теми. Головна місія та мета есе – це самостійне бачення студентом проблеми, питання, теми на підставі опрацьованого матеріалу та аргументів, у відповідності до обраного підходу, стилю тощо. 

1

Заповнити та надіслати в електронному форматі контурну карту «Великі географічні відкриття»:

Позначити на карті чотири подорожі Христофора Колумба, подорожі БартоломеоДіаша, Васко да Гами, навколосвітню подорож ФернанаМагелана, подорожі ПедруАлварешаКабрала, Васко Нуньєса де Бальбоа та Джона Кабота

Легенда: порт з якого вийшли кораблі, маршрут, основні зупинки, відкриття

20.03.20

2

За посібником: Нємченко І. В. Історія країн Західної Європи доби пізнього середньовіччя. Частина І: Навчально-методичний посібник (для студентів історичного факультету) / І. В. Нємченко, В. В. Чепіженко. – Одеса: ОНУ, 2017. – 238 с.

опрацювати тексти до практичного заняття «Гуманізм та Реформація в Німеччині І пол. XVIст.» (тематика практичного на с. 78 питання 1-3, тексти на с. 86 – 129)

25.03.20

3

За посібником: Нємченко І. В. Історія країн Західної Європи доби пізнього середньовіччя. Частина ІІІ: навч.-метод. посіб. (для студентів факультету історії та філософії) / І. В. Нємченко, В. В. Чепіженко. – Одеса: ОНУ, 2019. – 144 с.

опрацювати тексти до практичного заняття «Політичні ідеї Нікколо Макявеллі» (с. 8 – 43).

27.03.20

4

Порівняйте твори Еразма Ротердамського «Виховання християнського державця» (с. 112 – 119 навч.-метод. посіб. частина І) та НікколоМак’явеллі «Державець» (с. 28 – 39 навч.-метод. посіб. частина ІІІ). Напишіть коротке аналітичне есе[1] обсягом до 3 сторінок з аналізом порівнюваних текстів.

01.04.20



[1]Есе – твір-міркування невеликого обсягу з вільною композицією, що виражає індивідуальні враження, міркування з конкретного питання, проблеми й свідомо не претендує на повноту й вичерпне трактування теми. Головна місія та мета есе – це самостійне бачення студентом проблеми, питання, теми на підставі опрацьованого матеріалу та аргументів, у відповідності до обраного підходу, стилю тощо.

1. Спецкурс "Вікторіанська Англія: суспільство та імперія"

2. Нова історія, другий період (1871-1914)

Примітка щодо індивідуального завдання на період карантину: студентам рекомендовано виконати описані на відповідних сторінках (вище наведений список) індивідуальні завдання через можливу нестачу часу після продовження навчального процесу. Вибір тематики зі списків, а також порядок виконання завдань - вільні. Доповіді на спецкурс готуються в письмовому вигляді (4-5 сторінок А4). Підготовлені завдання та питання щодо їхнього виконання потрібно надсилати на електронну скриньку Адрес электронной почты защищен от спам-ботов. Для просмотра адреса в вашем браузере должен быть включен Javascript., дедлайн - 3 квітня 2020 р.

Яким чином студенти мають опрацювати надані матеріали:

1) відкрити сторінку потрібної дисципліни;

2) уважно перечитати весь текст;

3) повернутись до того місця в тексті, де є опис індивідуальних завдань;

4) обрати собі тему зі списку. Один студент виконує по одному варіанту ІНДЗ - як це реалізується: якщо є список фільмів для рецензії, то пишеться одна рецензія, якщо берете есе - обираєте одну тему зі списку, якщо вказаний реферат - один студент готує один реферат. З нової історії кожен студент має підготувати три ІНДЗ, на відповідній сторінці вказано жирним шрифтом. Зі спецкурсу - два ІНДЗ.

5) опрацювати необхідний для виконання завдання обсяг рекомендованої літератури;

6) розробити текст завдання, виправити помилки, оформити, вказати свої ПІБ та курс, переслати файл на електронну скриньку для перевірки.


с/к Модернізація в світі: європейський та азійський варіанти - 4 курс "Європейські студії".

Написати рецензію та підготуватися до обговорення:

 

Ганди - Путь Махатмы

https://www.youtube.com/watch?v=8gHFtO_HR0M

 Тираны ХХ века! Пол Пот Величайшие злодеи мира Дискавери документальные фильмы

https://www.youtube.com/watch?v=0AaG2sDchYg

 Мао Цзедун

https://www.youtube.com/watch?v=CC5mxivPWQs&t=9s

 

Структура методики історичного дослідження.

Місце і роль методів в історичному пізнанні. Значення філософських методів для історичної науки. Специфіка застосування загальнонаукових методів в історичній науці. Методи історичного дослідження як способи вирішення окремих науково-дослідних завдань.1) Основні історичні методи: історико-генетичний, історико-порівняльний, історико-типологічний, історико-системний, історико-динамічний.2) Критерії виділення спеціально-історичних методів: Методи історичного дослідження, розроблені в рамках спеціальних історичних дисциплін (історіографія, джерелознавство, археологія, етнографія, архівознавство). 3)Міждисциплінарність як характерна риса сучасних методів історичного дослідження (усна історія, історична антропологія, психоісторія , кліометріка).

Література:

Баскаков А.Я., Туленков Н.В. Методология научного исследования: Учебное пособие. Киев, 2002.

Бондаренко Г. Історичне пізнання: питання теорії і практики. Луцьк, 1998.

Зашкільняк Л. Методологія від давнини до сучасності. Львів, 1999.

Зашкільняк Л.О. Вступ до методології історії. Львів, 1996.

Ковальченко И.Д. Методы исторического исследования. - М., 2006.

Методологические проблемы истории. Учебное пособие для студентов вузов. / под общ. ред. В. Н. Сидорцова . Минск, 2006.

Теория и методология истории: учебник для вузов / Отв.ред. В. В. Алексеев, Н. Н. Крадин, А. В. Коротаев, Л. Е. Гринин. – Волгоград: Учитель, 2014.

Теория и методология исторической науки. Терминологический словарь. Отв. ред. А.О. Чубарьян. М., 2014

Яковенко Н. Вступ до історії. Київ, 2007

 

Концептуальні засади сучасних макроісторичних досліджень.  

1)Світ-системний підхід. Концепція світів-економік Ф. Броделя. як досвід побудови глобальної історії. І.Валлерстайн та його досвід побудови глобальної історії Критерії мирсистемного аналізу А. Р. Франк та методологічна особливість його Світ-Системного підходу.

2.)Модернізаційні концепції . Становлення теорії модернізації в 1950-1960-ті рр.. та ідея конвергенції. Три ешелони модернізації. Обґрунтування в європейській науці тези про специфіку східної модернізації як неорганічного варіанту. Розробка у другій частині 80-х рр. Концепції «модернізації в обхід модерніті» Ш.Ейзенштадт, Абдель-Малек.

3)Цивілізаційна теорія.. Історико-цивілізаційна концепція А.Дж.Тойнбі. Теорія соціокультурної динаміки цивілізацій П. Сорокіна. Еволюція ідейно-теоретичних поглядів А.Дж.Тойнбі в 60-70-ті роки. Світ цивілізацій С.П.Гантінктона. Загальні принципи сучасної цивілізаційної концепції.

 

Література:

Бродель Ф. Матеріальна цивілізація. Київ, 1995-1998. Т.1-3.

Валлерстайн И. Миросистемный анализ: Введение. М.: Территория

будущего. 2006.

Гантінктон С.П. Протистояння цивілізацій та зміна світового порядку.-Львів:Кальварія,2006.

   Павленко Ю. Історія світової цивілізації. Соціокультурний розвиток   людства. Київ, 1996.

Иггерс Г., Ван Э. Глобальная история современной историографии. М., 2012.

Павленко Ю.В. История мировой цивилизации. Философский анализ. – К.,2002.

Сравнительное изучене цивилизаций:Хрестоматия:Учеб. Пособие для студетов вузов/Сост.,и вступ. ст. Б.С.Ерасов.-М.:Аспект Пресс,1999.

Тойнби А.Дж. Цивилизация перед судом истории. - М., 1995.

Тойнбі А.Дж. Дослідження історії. - В 2-х т. - К.: Основи, 1995.

Франк А.Г. Азия проходит полный круг – с Китаем как «Срединным государством»…/Цивилизация. Вып.5.-М.-2002.-С192-202.

Франк Андре Гундер Джиллс Барри К. Пять тысячлет мировой системы в теории и практике ( перевод Евтушенко С.А. и Жигжитова С.В.) http://www.worldpolit.rn/index.php?option=com content&task=view&id=78&Itemid=40.

Цивилизационные модели современности и их исторические корни. /Ю.Н. Пахомов, С.Б. Крымский, Ю.В. Павленко и др. Под. Ред.Ю.Н. Пахомова.-К.:Наук. Думка.2002.

Эйзенштадт Шмуель , Вольфганг Шлюхтер. Пути к различным вариантам ранней современности: сравнительный обзор. // Ойкумена. Альманах сравнительных исследований политических институтов, социально-экономических систем и цивилизаций. Выпуск 1. – Харьков: Константа, 2003. – 189–202 с.

Eisenstadt S. N. Multiple modernities Daedalus; Winter 2000; 129, 1; Research Library Core http://www.havenscenter.org/files/Eisenstadt2000_MultipleModernities.pdf

С/к «Вікторіанська Англія: суспільство та імперія»

 

Рекомендована література

Основна

Підручники

1.Айзенштат М.П. Британия нового времени. Политическая история. – М., 2007. – 204 с.

2.Айзенштат М.П. Власть и общество Британии 1750-1850 гг. – М., 2009.

3.Акунін О.С. Нова історія країн Західної Європи та Північної Америки (1492-1918 рр.): Хронологія подій. – Миколаїв, 2013. – 575 с.

4.Брендон П. Упадок и разрушение Британской империи 1789-1997. – М., 2010.

5.Бриггс Э., Клэвин П. Европа нового и новейшего времени. С 1789 года и до наших дней. – М., 2006.

6.Саїд Е. Культура й імперіалізм. – К., 2007.

7.Тревельян Дж. Социальная история Англии От Чосера до королевы Виктории. – М., 1959.

8.Hunt J. Britain. 1846-1919.- London: Routledge, 2003. – 400 p.

 

Джерела

1.Гобсон Дж. Империализм. – М., 1927 (чи інше видання)

2.Хрестоматия по истории нового времени стран Европы и Америки. – В 3-х тт. – Т. 2. – Благовещенск, 2010.

3.Smith B.G. Imperialism A History in Documents [Pages from History]. – Oxford: Oxford University Press, 2000. – 175 p.

4.Atlas of Industrializing Britain. 1780-1914 / Ed. by J. Langton, R.J. Morris. – London: Methuen Publishing, 1987. – 246 p.

 

Додаткова

  1. 1.Виноградов В.Н. Британский лев на Босфоре. – М.: Наука, 1991. – 160 с.

    2.Диттрич Т. Повседневная жизнь викторианской Англии. – М., 2007.

    3.Ерофеев Н.А. Очерки по истории Англии 1815-1917 гг. – М.: Издательство ИМО, 1959. – 264 с.

    4.Издание акционерного общества "Брокгауза-Ефрона", 1902. – 216 с.

    5.Кагарлицкий Б. От империй – к империализму. Государство и возникновение буржуазной цивилизации. – М., 2010.

    6.Кертман Л.Е. География, история и культура Англии. – М.: Высшая школа, 1979. – 384 с.

    7.Коути Е. Суеверия викторианской Англии. – М., 2015.

    8.Мижуев П. История колониальной империи и колониальной политики Англии. – СПб.:

    9.Очерки истории Англии. Средние века и Новое время [Пособие для учителя] / Под ред. Г.Р. Левина. – М.: Государственное учебно-педагогическое издательство Министерства просвещения РСФР, 1959. – 356 с.

    10.Пикард Л. Викторианский Лондон. – М., 2011.

    11.Стрэчи Л.Д. Королева Виктория [Серия: «След в истории»]. – Ростов-на-Дону: Издательство «Феникс», 1999. –с.

    12.Тарле Е.В. Европа в эпоху империализма. 1871-1919 // Тарле Е.В. Собрание сочинений. – Т. 5. – М., 1958.

    13.Трухановский В.Г. Бенджамин Дизраэли, или История одной невероятной карьеры. – М.: Наука, 1993. –с.

    14.Филипп А. Королева Виктория. – М.: ЖЗЛ, 2007. 

    15.Шад М. Виндздоры. Власть и мифы. великие династии. – М., 2008. 

    16.Cell J.W. Hailey A Study in British Imperialism, 1872-1969 / John W. Cell-Hailey. – Cambridge: Cambridge University Press, 2002. 

    17.Johnson R. British Imperialism. – (London): Palgrave Macmillan, 2003. 

    18.Magdoff H. Imperialism: From the Colonial Age to the Present. – London: Monthly Review Press, 1979. – 279 p.

    19.Taylor A.J. The Struggle for Mastery in Europe, 1848-1918 / Alan J. Taylor [Oxford History of Modern Europe Ed. by A. Bullock, F.W.D. Deakin]. – Oxford: Oxford University Press, 1954. 

    20.A. The Empire Strikes Back. The Impact of Imperialism on Britain from the Mid-Nineteenth Century. – (London): Longman, 2005. – 374 p.


Індивідуальне завдання:

  1. Рецензія;
  2. Доповідь

 

Рекомендації до рецензії на документальний фільм:

-          інформація про розробників фільму;

-          загальний історичний екскурс по тематиці фільму;

-          географічні та хронологічні межі, що охоплені у фільмі;

-          структура фільму (план та на які смислові частини він поділяється);

-          переказ змісту фільму;

-          обґрунтування загальної концепції авторів фільму;

-          власна критика концепції фільму та виявлення фактичних та теоретичних помилок.

 

Документальні фільми для рецензії

  1. BBC: Саймон Шама: История Британии 10 серия: Корпорация Британия / Britannia Incorporated (1690–1750)
  2. BBC: Саймон Шама: История Британии 11 серия: Неправильная Империя / The Wrong Empire (1750–1800) 
  3. BBC: Саймон Шама: История Британии 12 серия: Силы Природы / Forces of Nature (1780–1832) 
  4. BBC: Саймон Шама: История Британии 13 серия: Виктория и ее Сестры / Dynasty (1830–1910) 
  5. BBC: Саймон Шама: История Британии 14 серия: Империя Добрых Намерений (59 хв)
  6. BBC. Империя: Вкус власти / Empire: A Taste of Power (44 хв)
  7. Как создавались Империи: Британия. Кровь и Сталь (44 хв)
  8. Морская держава. Серия 1 Отдать швартовы / Heart of Oak (58 хв)
  9. Морская держава. Серия 2 Золотоносные воды / The Golden Ocean (58 хв)
  10. Морская держава. Серия 3 На гребне волны / High Tide (58 хв)
  11. Морская держава. Серия 4 Изменчивая фортуна / Sea Change (58 хв)
  12. Протестантская революция. 4 (59 хв)
  13. Худшие профессии в истории Британии 6. Викторианская эпоха (49 хв)
  14. Короли и королевы Англии. Серия 6. Современная монархия (45 хв)
  15. Британцы / The British (2012) 4 серия: Грязные деньги / Dirty Money (44 хв)
  16. Британцы / The British (2012) 5 серия: Сверхдержава / Superpower (44 хв)
  17. Британцы / The British (2012) 6 серия: Повесть о двух городах / Tale of two Cities (43 хв)
  18. Как строилась Британия: 5 серия: Север. Вперед на всех парах (59 хв)
  19. BBC Скрытые угрозы Викторианской эпохи (59 хв)

 

Доповіді:

  1. Сім’я та положення жінки у вікторіанській Англії
  2. Уявлення про поведінку справжнього джентльмена
  3. Уявлення про поведінку справжньої леді
  4. Побутові умови та екологія у великих містах (Лондон)
  5. Життя бідняків та низів суспільства
  6. Вживання продуктів та приготування їжі
  7. Відношення до дитини у вікторіанську добу
  8. Система освіти та шкільне життя вікторіанців
  9. Ієрархія прислуги та її обов’язки
  10. Смерть та поховання у вікторіанській Англії
  11. Уявлення про загробне життя та привиди у вікторіанській Англії
  12. Британська медицина вікторіанської доби
  13. Вікторіанські в’язниці, злочини та покарання за них
  14. Розвиток поліції у Великій Британії: Скотланд-Ярд
  15. Спорт та спортивні змагання у вікторіанській Англії.

 

Основна література для підготовки доповідей:

Татьяна Диттрич «Повседневная жизнь викторианской Англии»

Лайза Пикард «Викторианский Лондон»

Екатерина Коути «Суеверия викторианской Англии»

Екатерина Коути «Недобрая старая Англия»

Святозар Чернов «Бейкер Стрит и окрестности»